Wieża ciśnień na Wyścigach




W 1925 roku "Towarzystwo Zachęty do Hodowli Koni w Polsce" nabyło ok. 150 ha z większego kompleksu gruntów na Służewcu, należącym wówczas do dóbr wilanowskich.
DAWAJ DULU TORU KRÓLU !!!!!!
„Klub 1000” - dżokeje polscy
Mieczysław Mełnicki 1662 zwycięstw, pierwszy wyścig Wrocław54
Tomasz Dul 1311
Tor wyścigowy na Służewcu został otwarty 3 czerwca 1939 roku. Obiekt był czynny przed wybuchem II wojny światowej tylko trzy miesiące, a potem przez 5 lat był w rękach okupanta używany jako lotnisko wojskowe, szpital dla koni odsyłanych z frontu wschodniego i miejsce stacjonowania konnej jednostki sportowej armii niemieckiej.
Po upadku Powstania Warszawskiego uniknął wysadzenia w powietrze. Trybuny zostały zaminowane. Na wieść o tym Prezes Towarzystwa Michał hr. Komorowski w asyście Aleksandra hr. Dzieduszyckiego i inż. Stanisława Schucha udali się do wysokiego urzędnika w kancelarii gubernatora Franka-Neumana i przekonali go, że Służewiec to nie Warszawa i może być zwolniony od kary za Powstanie. Na skutek tej interwencji wojenny sztab niemiecki polecił budynki rozminować, co miało miejsce 16 stycznia 1945 r.
W taki sposób ten wspaniały obiekt zdobiący Warszawę został uratowany. Zniszczona została tylko cechująca się bardzo oryginalną architekturą wieża ciśnień, która przeszkadzała w startach i lądowaniach samolotów. Z wieży tej w 1939 roku Hitler obserwował bombardowanie Warszawy przez Luftwaffe.
--> wieże ciśnień <--




Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty