08/15

Dzięki suicidalmaniacowi po przeczytaniu Gwizdu i Cienkiej czerwonej J.Jonesa zabrałem się (po raz ...siąty) za 08/15 H.Kirsta.
Jest dla mnie jedną z najważniejszych książek o wojsku. Przeczytałem ją po raz pierwszy jako młody żołnierz i zaszokowało mnie to że Wehrmacht NICZYM nie różni się od LWP. Dopiero potem zrozumiałem, że wojsko jest ponadczasowym, ponadrasowym GÓWNEM, bo jest instytucją ukształtowaną przez okrucieństwo, samotność i tępotę a te są takie same od czasów legionów Germanika po Navy Seals w "Pustynnej Burzy".
PS
MAXIMal KONKurso!! PRoMOcja!
Co oznacza tytuł?
PS2
cytat, front wschodni, bombardier Kowalski (mój ulubieniec) w rozmowie z nowomianowanym d-cą baterii kapitanem Wittererem:
- Jak się nazywacie? - zapytał kierowcę.
- Kowalski
- Generał Kowalski??
- Tylko Kowalski.
...
ot, sedno

Komentarze

  1. ja bym moze dodal jeszcze "Fabryke oficerow" ,rowniez Kirsta

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem pewien, czy pytasz, bo nie wiesz, czy po to by nas sprawdzić. Na wszelki wypadek odpowiadam:
    Wyrażenie 08/15 (nullachtfünfzehn) pochodzi od wprowadzonej do niemieckiej armii w roku 1908 i zmodyfikowanej w 1915 broni maszynowej będącej przedmiotem niekończących się, monotonnych zajęć w wojsku. Z czasem 08/15 weszło do ogólnej niemczyzny jako synonim nudy, braku oryginalności itp.
    (Ewentualną nagrodę przekazuję na rzecz ofiar bloga ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozczarowałeś mnie stary! Gdzie kaliber tej broni, do piernika? I w jakim muzeum najbliżej W-wy można się przy niej ponudzić? Nie było sie na tych zajęciach sto lat temu, wagarki co, dziewuszki pewnie?

    OdpowiedzUsuń
  4. DZIĘKI kbb, technicznie wiem wszystko, ale nie wiedziałem gdzie aluzja,.. nuda, synonim, .. o to mi chodziło, .. wielkie dzięki ...

    Stoi w Muzeum WP.

    Maschinen Gewehr Maxim 08/15 - lżejsza wersja ckm-u Maxim 08 (opracowanego w Spandau na podstawie jeszcze 19-wiecznego ckm-u amerykańskiego konstruktora Hirama Maxima)
    Dane:
    chłodzenie wodą
    kaliber 7,92 mm
    nabój 7,92x57 Mauser wz.98
    masa 17,9 kg
    długość 1320 mm
    prędkość pocz.pocisku 785 m/s
    szybkostrzelność teor./prakt. ok. 500/150 strz/min
    zasięg ognia skutecz. 2000 m

    OdpowiedzUsuń
  5. andy - powalony na kolanach1 września 2001 05:27

    Panowie, nie mam już żadnych pytań! Czy mogę czołganiem przez pełzanie oddalić się w kierunku Muzeum WP, aby oddac hołd temu żelastwu?

    OdpowiedzUsuń
  6. major do andiego1 września 2001 07:20

    jeśli w żelastwie nie boisz się dojrzeć myśli i piękna to serdecznie polecam "Mechaników i stylistów" Seweryna Bidzińskiego, SMB&Co.Ltd Wrocław 1996

    OdpowiedzUsuń
  7. No nie, kolejna książka do czytania, co za cholerny blog, same mole ksiązkowe tu siedzą! Tytuł brzmi ciekawie, ale ja się bojam techniki, do tej pory nikt nie objaśnił mi prądu elektrycznego!

    Ale oddam sztych tą samą bronią! Smitha "Amerykańskich chłopców" mosz albo znosz?

    Zapraszam do eksperymentu - szczegóły u mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty